Att föda ett barn av Kristina Sandberg

Nu var det ett par veckor sedan jag avslutade denna boken men hujjedamej så bra den var! Eftersom den utspelar sig i Örnsköldsvik var detta från början den enda anledningen till att jag läste den, handlingen verkade inte vara en som jag kunde relatera till. Oj så fel jag hade. Jag längtar redan efter de två kommande delarna!

Att föda ett barn handlar om Maj som efter att ha brutit upp från sin ungdomskärlek flyttar från Östersund till Örnsköldsvik år 1938. Där träffar hon Tomas som hon också blir gravid tillsammans med. Den största delen av boken handlar dock om Majs osäkerhet och hur hon försöker finna sig en plats i sitt nya liv. Många av de problem och farhågor hon brottas med kan jag relatera till, jag kommer också på mig själv med att undra hur Maj hade klarat sig idag. Vilken ångest skulle hon inte känt inför dagens ideal då dåtidens ideal plågade henne så?

Om du är från Övik, eller har anknytning dit, gillar ett historiskt perspektiv och att läsa från en  kvinnas synvinkel så ska du absolut läsa Att föda ett barn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0