Boktips: Kioskvridning 140 grader


Den här boken fick jag i julklapp av min far, en bok jag inte hört talas om. Ganska ovanligt för en bokhandelsarbetande boknörd. Den utspelar sig i Småland någon gång på 70-talet och beskrivs som en svensk Wästern. Vet inte om jag håller med om det men rolig att läsa är den. Jag har kommit ungefär halvvägs och förstår den ännu inte riktigt, tror jag måste läsa den två gånger för att riktigt greppa dess storhet, för att den är stor tvivlar jag inte på.

Vad som sätter käppar i hjulen för min fullständiga uppskattning är att alla dialoger är på småländska, ibland så utpräglad småländska att jag får ge upp. Handlingen hoppar också snabbt mellan verklighet och övernaturlighet. Inte sällan får naturväsen plats i historien, visserligen som sidospår men de snabba vändningarna kräver sin koncentration. Hade det inte varit för de alldeles brillianta vardagsfilosoferingarna över stora världsfrågor och de skickliga kopplingarna och hoppen mellan nu och då, verklighet och övernaturlighet skulle jag inte fortsätta läsa. Men som sagt, småländskan sätter små käppar mellan mina ekrar och jag kommer börja från början så snart jag är klar.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0