"Säljande säljare"

Idag hade vi säljutbildning på jobbet, vi ska lära oss att bli säljande säljare. Allt gott och väl med det men det fick mig att börja tänka på vad jag uppskattar när jag är kund, för hur ska jag kunna sälja på ett trevligt och äkta sätt om jag inte går till mig själv och frågar hur jag vill ha det när jag är konsumenten.

Jag avskyr försäljare som uppenbart är ute efter att bara sälja på mig mer, det finns liksom ingen önskan att uppfylla MINA önskningar och behov utan bara att få upp snittkvittot. Hur personligt är det? Och ett personligt bemötande med bra service är ju tio gånger bättre än att bli påprackad en massa som jag inte hade tänkt köpa ändå.

Inköp gör jag mycket hellre i en butik där personalen hälsar, frågar om jag vill ha hjälp och sen låter mig vara om jag säger nej och inte försöker hjälpa mig ändå. Vill jag däremot ha hjälp vill jag inte bli "lurad" eller "säljsnackad" utan lyssnad på och få personlig service.

Nu säger jag inte att vår "coach" som det så fränt heter inte höll med om vissa av dessa saker men jag känner ändå att någon säljadne säljare kommer jag aldrig att bli, snarare en servande säljare. Merförsäljning av billigt jox i kassan kommer nog aldrig att bli min grej! (Om jag inte tänker att kunden behöver det billiga joxet i kassan, såklart)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0